Russia Catches Reuters in Cahoots With Pentagon to Peddle Venezuela Disinfo – Launches Criminal Proceedings

Russia Catches Reuters in Cahoots With Pentagon to Peddle Venezuela Disinfo – Launches Criminal Proceedings by John Helmer for Russia-Insider

It is no secret that Reuters acts as an infowar arm of the Pentagon. This was demonstrated time and again in their disgraceful lying about the Ukraine conflict in 2014-15, the 2008 war with Georgia, and much else. Russia caught them red-handed this time, and is putting them in legal jeopardy.

The Reuters news agency has published a retraction of an “exclusive” report on operations between the Venezuelan and Russian state oil companies, PDVSA and Rosneft, after disavowing the US-supplied source. Reuters has also acted after Rosneft applied for a criminal investigation of the media company’s operations in Russia by Moscow prosecutors.

The acknowledgment of misreporting has exposed evidence that Reuters’ reporters and bureaux in Caracas, Venezuela, Mexico City, Houston, London and Washington are routinely relaying disinformation supplied by US Government agents in their attempt to damage Venezuelan, Russian, Indian and Chinese operations in the international oil market.

According to a publication by Reuters issued on Tuesday, April 23 –  but made to appear to have been published on April 18 – the news agency has admitted it “could not determine” its earlier allegation that a “scheme uncovered by Reuters” was true. The new Reuters claim also disavows the charge that Rosneft was acting illegally with Petróleos de Venezuela, S.A. (PDVSA) to bust US sanctions imposed on the Venezuelan company  in January;  and on Evrofinance Mosnarbank, a state bank, sanctioned on March 11.

Now, Reuters says, “experts see no violation of sanctions.”  The “scheme uncovered by Reuters” reported on April 18 has been reprinted this week as a “new approach described to Reuters.”

The unprecedented retreat by Reuters followed a Rosneft press statement issued  on April 19. The company called the Reuters report an “outright lie…purposeful misinformation, legalization of rumours…invent[ed] information fabricated for the purpose of causing damage to the Russian economy, Russian companies, and the Russian state.” Welcoming the correction in MoscowRosneft calls it “an unprecedented admission that we were right in our evaluation of Reuters’ article.”

International journalist sources express concern that the reputation and ability of Reuters to report internationally has been damaged by what they call the “Americanization” of the news agency. This is a reference to the editor in chief of Reuters, Stephen Adler, who is based in New York.

Reuters’ spokesmen in New York and in London have yet to clarify the sources of the now repudiated allegation. So far, they also refuse to correct an earlier Reuters “exclusive” with allegations against PDVSA and Rosneft, whose sources were also from Washington, and whose veracity was challenged at the time as propaganda for the US sanctions war against Venezuela and Russia.

According to the byline in print, the reporter responsible for the original and corrected version  of the Reuters allegations is Marianna Parraga (right). Educated at a private university in Venezuela, Parraga worked first for Reuters in Caracas. Subsequently based at the same time in Mexico City and in Houston, Texas,she calls herself an energy correspondent for Latin America. Reuters has published several “exclusive” reports with  Parraga’s byline, all claiming anonymous sources for evidence that the Venezuelan Government and the state oil company PDVSA are breaking US sanctions; read the list of Parraga’s list of  “exclusives” here.

In March, reporting from Houston,  Parraga advertised a document she was given by the US-financed opposition to the Venezuelan government. In a pitch for US investor support, Parraga claimed “Venezuela’s interim government led by congress head Juan Guaido is preparing new legislation to reverse late President Hugo Chavez’s energy industry nationalization, allowing private companies a bigger role in its oilfields and shrinking state-run PDVSA, according to sources and a draft seen by Reuters.”

In her Twitter feed  Parraga has not made a personal correction of her misreporting. Instead, she continues to promote the April 18 publication.

Although the Reuter management has erased most traces of the original story, they have failed to “correct” the Yahoo internet version. Before it too disappears, here are several screen shots:

Continue Reading / Russia-Insider>>>

Sharing is caring!

Russia Insider

Various Authors To provide high quality news and analysis about current events in Russia. To question, challenge, and be adversarial. To be a media watchdog over corporate media reporting on Russia. To counter innaccurate and biased reporting on Russia, which is rampant in the mainstream western media. To provide balanced and realistic coverage of Russia. (We're not able to do this yet, but plan to, as soon as we raise enough funds or find volunteers to do so) To write about western corporate media failure in general and cover that story from all angles - NSA, whisteblowers, US foreign policy, financial markets. To write about alternative global media which are countering this phenomenon.